Město Štětí, Mírové nám. 163, 411 08 Štětí
Č. jednací: 3425/2024-3
Datum: 12.3.2024
Vyřizuje: Frgalová
Telefon: 416 859 302
E-mail:
Sdělení ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Na základě Vaší žádosti ze dne 28.2.2024 o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám sdělujeme následující:
Požadovaná informace:
Žádost o sdělení informací:
- jaké konkrétní vedlejší činnosti zajišťuje JSDH, které by jinak musely být zajištěny za úplatu;
- z jakého důvodu bude město poptávat možného zájemce o koupi CAS 24 až nyní, když CAS 20 byla pořízena již v roce 2019;
- z jakého důvodu má JSDH 2 dopravní automobily;
- kde JSDH provádí ukázky techniky, kde a jak prezentuje svoji činnost;
- u kolika lesních požáru JSDH zasahovala v letech 2019, 2020, 2021, 2022 a 2023, u kolika z nich by bylo možné využít plánovanou CAS 30/9000/540/S3VH;
- u kolika polních požárů JSDH zasahovala v letech 2019, 2020, 2021, 2022 a 2023, u kolika z nich by bylo možné využít plánovanou CAS 30/9000/540/S3VH;
- proč je nutné k plnění protipovodňových vaků pořizovat CAS 30/9000/540/S3VH, když lze nejrozšířenější protipovodňové vaky od výrobce Rubena plnit dle výrobce přímo vodou z řeky za použití obvyklých čerpadel, případně vodou z hasičských cisteren nebo hydrantů? Na plnění nedostačuje CAS 20? Nemohla by případné plnění protipovodňových vaků zajišťovat i jednotka HZS;
- jaké protipovodňové vaky jsou používány (výrobce, typ, objem) a jejich počet;
- z jakého důvodu bude JSDH provozovat druhou CAS (celkem čtvrté vozidlo, pokud dojde k prodeji CAS 24, jinak páté!), když má k dispozici 2 dopravní automobily;
- kdo rozhoduje, případně kdy a kdo bude rozhodovat o nákupu dalšího vozidla CAS 30/9000/540/S3VH;
- financování nového vozidla bude řešeno přímo v rozpočtu JSDH nebo nějakou jinou položkou v rozpočtu města;
- jaká byla pořizovací cena CAS 20, repase, následné investice a opravy do současné doby;
- kolik Kč ročně bude stát provozování dalšího výjezdového vozidla (PHM, garanční prohlídky, servis a ostatní výdaje spojené s jeho provozem);
- jakým způsobem město rozhoduje o požadavcích JSDH na vybavení JSDH (co je nutné koupit a co potřeba není, kdo nese zodpovědnost, aby se nenakupovalo zbytečné vybavení).
Odpověď:
- Čištění okapů na budovách města, asistence při akcích města, doplňování vody pro město, proplach kanálových vpustí.
- Vozidlo CAS 24 bylo v provozu jako druhé, záložní a primárně určeno k akcím, např.: na výrobu pěny pro děti.
- Probíhající obměna vozového parku.
- Na akcích typu: Den mobility, Dětský den, na některých akcích pro děti pořádané ve Štětí a okolních obcích.
Prezentace činnosti: na sociální síti Facebook, na webových stránkách hasičů města Štětí, případně na akcích. Jednotka také pravidelně reprezentuje město účastí na akcích jiných jednotek v Ústeckém kraji i mimo něj. Pravidelně jsou akce či události zveřejňovány prostřednictvím tištěného média vydávané městem Štětí a reportážemi v KTV Štětí. - JSDH zasahovala v letech 2019 - 2023 u 21 lesních požárů. CAS 30 by bylo možné využít u všech událostí typu požár z důvodu větší zásoby hasebních látek.
- JSDH zasahovala v letech 2019 - 2023 u 3 polních požárů. CAS 30 by bylo možné využít u všech událostí typu požár z důvodu větší zásoby hasebních látek.
- Ne vždy je přirozený zdroj vody v blízké vzdálenosti, stejně tak i hydranty. V případě plnění vaku z vozidla CAS 20 je nutno uskutečnit více jízd, tím dochází k výrazné časové prodlevě při plnění jednotlivých vaků. V rámci dotazu na plnění protipovodňových vaků jednotkou HZS můžeme uvést, že Město Štětí není oprávněno rozhodovat o jakékoliv činnosti HZS a proto se přirozeně snaží zajistit do své správy techniku ke zvládnutí mimořádných situací vlastními prostředky.
- Rubena, A6, 7920 l, celkem 5ks.
- Dopravní automobil je jiný typ vozidla, který neslouží k přepravě vody.
- Pořízení CAS 30 je podmíněno získáním dotace od Ministerstva vnitra ČR, Ústeckého kraje a případně dalšího investičního daru, o nějž bude Město Štětí usilovat. Vzhledem k tomu, že se jedná o investiční výdaj Města Štětí, musí o něm rozhodovat vždy Zastupitelstvo Města Štětí. V tomto konkrétním případě se předpokládá, že se tak stane v prosinci roku 2024, kdy se bude schvalovat rozpočet pro rok 2025, kdy tento investiční výdaj může reálně nastat. Pokud by podmínky získané dotace vyžadovaly vyčlenění finančních prostředků města v dřívějším termínu, bylo by řešeno formou rozpočtového opatření opět schvalovaném na veřejném jednání Zastupitelstva města, a to buď v řádných termínech v dubnu, červnu nebo září letošního roku, případně i v jiný termín, pokud by v něm bylo jednání Zastupitelstva města svoláno.
- Nákup CAS 30 bude investiční položka v rámci rozpočtu JSDH Štětí, zároveň přiznané investiční dotace a dary budou uvedeny jako účelové příjmy rozpočtu města.
- Pořizovací cena 1 Kč od Ministerstva vnitra ČR, v roce 2020 proběhla generální oprava za 2 419 320 Kč, bylo hrazeno z rozpočtu města.
- Náklady nelze přesně stanovit. JSDH má v rozpočtu pro rok 2024 na pohonné hmoty částku 165 000 Kč, na prohlídky a pravidelné opravy částku 65 000 Kč, a to pro všechny vozidla JSDH.
- Rozhodování o výdajích z rozpočtu města včetně případného vybavení JSDH a jejích členů je věcí samosprávy, tj. Město Štětí = místní samospráva se rozhoduje, jaké má priority a kam nasměruje své výdaje, které si veřejně zdůvodní. Základním dokumentem pro toto rozhodování je schválený rozpočet města, který dává finanční rámec, podle kterého JSDH dále hospodaří a obnovuje či rozšiřuje své vybavení.
Rozpočtový proces vč. tvorby a návrhu rozpočtu pro nadcházející i aktuální rok (v případě přijímaných rozpočtových opatření) je upraven směrnicí, kde je jasně stanoveno, jak se postupuje. Návrhy do rozpočtu předkládají jednotliví správci rozpočtu, v tomto případě je to velitel JSDH. Tyto požadavky dále prověřuje vedoucí Odboru životního prostředí a dopravy, pracovníci Odboru ekonomického, návrhy se projednávají na úrovni Rady města, dále Finančního výboru a nakonec se finálně projednávají a schvalují na veřejném jednání Zastupitelstva města. Konkrétní investice jsou zpravidla ve schváleném rozpočtu města formulovány v podobě doplňkových závazných ukazatelů, z nichž je zřejmé, co přesně a v jakém předpokládaném finančním objemu bude pořizováno.
S pozdravem
Ing. Gabriela Frgalová
vedoucí odboru správy